Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΥ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ:
Ο προγραμματισμός υπάρχει γύρω και έχει ένα ευρύ φάσμα εφαρμογών. Τα προγράμματα διαχειρίζονται τους προσωπικούς μας υπολογιστές, τις τραπεζικές συναλλαγές , τους ιστοτόπους, τα tablet, τα smartphones, πολλές φορές ακόμη και τα πλυντήρια ή και τους ανελκυστήρες. O προγραμματισμός πολύ απλά είναι οι οδηγίες που ακολουθούν οι υπολογιστές. Τα πρώτα προγράμματα γράφτηκαν σε γλώσσα μηχανής: μια ακολουθία αριθμών σε δυαδική μορφή (κατασκευασμένη από ψηφία 0 και 1), αναγνώσιμη από επεξεργαστές. Μία μηχανή μπορούσε εύκολα να εκτελέσει ένα τέτοιο πρόγραμμα, αλλά ένας άνθρωπος, ακόμη και ένας ειδικός, έβρισκε δύσκολο ή και ακατόρθωτο να αποκρυπτογραφήσει ένα κομμάτι κώδικα γραμμένο με αυτό τον τρόπο.
Για να καταστεί ο προγραμματισμός αποτελεσματικός, ήταν απαραίτητο να δημιουργηθούν γλώσσες προγραμματισμού: σύνολα εντολών που βασίζονται σε λέξεις, όχι σε αριθμούς, με συγκεκριμένη σύνταξη οι οποίες θα μεταφράζονται σαφώς σε κώδικα μηχανής. Από τότε που εμφανίστηκαν οι πρώτοι υπολογιστές, δημιουργήθηκαν πάνω από 1000 γλώσσες και κάθε χρόνο γίνονται όλο και περισσότερες. Δεν υπάρχει “τέλεια” ή καθολική γλώσσα, η οποία θα μπορούσε να εφαρμοστεί παντού, αντίθετα, η συνεχώς αναπτυσσόμενη τεχνολογία μας αναγκάζει να διερευνήσουμε νέες, πιο αποτελεσματικές μεθόδους προγραμματισμού.
Τα οφέλη από την εκμάθηση του προγραμματισμού είναι πολύ περισσότερα όμως από την επαγγελματική αποκατάσταση. Το 2012, η Εσθονία ξεκίνησε ένα πιλοτικό πρόγραμμα με στόχο τη διδασκαλία του προγραμματισμού από την πρώτη τάξη του δημοτικού.
- Η εκμάθηση του προγραμματισμού κάνει τα παιδιά να αισθάνονται ενδυναμωμένα, δημιουργικά και με αυτοπεποίθηση. Εάν θέλουμε οι νέες γυναίκες να διατηρήσουν αυτά τα χαρακτηριστικά στην ενήλικη ζωή τους, μια εξαιρετική επιλογή είναι να γνωρίσουν τον προγραμματισμό υπολογιστών από μικρή ηλικία. Τα πλεονεκτήματα της μάθησης του προγραμματισμού είναι συγκρίσιμα με τα οφέλη της διγλωσσίας. Παρά ορισμένες προφανείς διαφορές, η εκμάθηση του προγραμματισμού είναι έχει πολλά κοινά με την εκμάθηση μιας δεύτερης γλώσσας. Κατά την πρώιμη παιδική ηλικία, το μυαλό είναι πιο επιρρεπές στην απόκτηση μιας νέας γλώσσας, ειδικά εάν η μαθησιακή διαδικασία κρύβεται πίσω από καθημερινές δραστηριότητες, κατάλληλες για την ηλικία κάποιου. Η έρευνα που επικεντρώνεται στην ικανότητα των παιδιών να μάθουν προγραμματισμό δείχνει ότι οι δεξιότητες προγραμματισμού αναπτύσσονται ταχύτερα σε μικρή ηλικία.
- Η μέθοδος διδασκαλίας είναι επίσης σημαντική. Πρέπει να είναι κατάλληλη για την ηλικία, να εισάγεται ως μορφή ψυχαγωγίας και να συνδέεται με άλλες αναπτυξιακές διαδικασίες, όπως τέχνη, μαθηματικά ή ανάγνωση.Είτε θέλετε να ανακαλύψετε τα μυστικά του σύμπαντος, είτε απλά θέλετε να ακολουθήσετε μια καριέρα στον 21ο αιώνα, ο προγραμματισμός των ηλεκτρονικών υπολογιστών είναι μια βασική δεξιότητα την οποία πρέπει να κατέχετε.
- Στον προγραμματισμό, είναι αδύνατο να αποφύγετε εντελώς τα λάθη. Μερικά μπορεί να σας εκνευρίσουν, άλλωστε κάθε προγραμματιστής έχει ζήσει την εμπειρία να περνά αρκετές ώρες αναζητώντας αν λείπει απλά ένα “κόμμα”. Αλλά η αποσφαλμάτωση αποτελεί μέρος της δημιουργικής διαδικασίας και είναι επίσης σημαντική. Τα προγράμματα δημιουργούνται μέσω δοκιμών και διορθώσεων (trial and error) και γι’ αυτό και απαιτούνται επαναλαμβανόμενες δοκιμές σε κάθε στάδιο. Χάρη σε αυτή τη μέθοδο, το λάθος στον προγραμματισμό αποκτά μια εκπαιδευτική αξία: σε αντίθεση με άλλες μεθόδους, το λάθος είναι μια πρόκληση, όχι μια αποτυχία.
- Η υπολογιστική σκέψη προωθεί επίσης δεξιότητες που δεν αποκτούνται συχνά στην τάξη. Ο προγραμματισμός διδάσκει την επίλυση προβλημάτων, την αποσύνθεση,τη συλλογιστική και τη διόρθωση σφαλμάτων. Αυτές οι δεξιότητες είναι χρήσιμες στα παραδοσιακά πεδία STEM, στις επιστήμες και την τεχνολογία. Παρ’ όλα αυτά ισχύουν και σε διάφορους άλλους τομείς, συμπεριλαμβανομένων των κοινωνικών επιστημών ή της τέχνης. Το πακέτο ρομποτικής άλλωστε πήρε το όνομά του από το πρωτοποριακό βιβλίο του Papert: “Mindstorms: Παιδιά, Υπολογιστές και Ισχυρές Ιδέες”.
- Η τεχνολογική ανάπτυξη και οι παγκόσμιες αλλαγές που σχετίζονται με αυτήν μετατρέπουν τη διδασκαλία του προγραμματισμού από μία εξωσχολική δραστηριότητα σε ένα απαραίτητο σχολικό μάθημα. Η αλλαγή αυτή προέρχεται από το χάσμα μεταξύ των ικανοτήτων που αποκτούν οι μαθητές από το σχολείο και των απαιτήσεων των πανεπιστημίων και της αγοράς εργασίας.
-
Oι έρευνες επιβεβαιώνουν ότι ο προγραμματισμός αναπτύσσει δεξιότητες όπως η λογική σκέψη, η επίλυση προβλημάτων, η δημιουργικότητα ή η ομαδική εργασία – οι οποίες είναι πλέον πολύτιμες στις μέρες μας.
Η γρήγορη εισαγωγή του προγραμματισμού στα σχολεία θα αποτελέσει μεγάλη πρόκληση για τα σύγχρονα εκπαιδευτικά συστήματα. Παρόλα αυτά, δεν πρέπει να το φοβόμαστε. Τα πολλά χρόνια έρευνας είχαν σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία κατάλληλων εργαλείων, τα οποία ήδη από τα πρώτα χρόνια της σχολικής εκπαίδευσης εισάγουν τον προγραμματισμό στις τάξεις και εμπλέκουν τα παιδιά. Η εκμάθηση του προγραμματισμού μέσα από τη ρομποτική και τη δημιουργία παιχνιδιών μπορεί να είναι διασκεδαστική για τα παιδιά και παράλληλα να τα εφοδιάσει με εργαλεία και δεξιότητες που θα τους φανούν χρήσιμα ακόμη και μετά από πολλά χρόνια .